İnternet alışverişlerinde yeni periyot: 14 günlük cayma hakkı kalkıyor

İnternetten meydana getirilen alışverişlerde 14 günlük cayma hakkı, elektronik eşyalar için kaldırılıyor. Tüketici, telefon ve bilgisayar suretiyle eserlerin paketini açmasa bile eseri iade edemeyecek. Geri kalan bütün eserlerde ise, eser kusurlu değilse iade kargo fiyatı tüketiciye dair olacak. İşte bütün ayrıntılar…

Ticaret Bakanlığı, internetten alışveriş yapanları ilgilendiren iki kıymetli değişikliğe gitti.

Dün Resmi Gazete’de yayımlanan ‘Mesafeli Mukaveleler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği’ni sozcu.com.tr’ye kıymetlendiren Tüketici Konfederasyonu Lideri Aydın Ağaoğlu, elektronik eserlerde 14 günlük şartsız cayma hakkının kaldırıldığını söyledi.

Sozcu.com.tr’ye konuşan Tüketici Hakları Derneği Genel Lideri Turhan Çakar ise, geri kalan bütün eserlerin iadesi için iade kargo fiyatının artık tüketiciler tarafınca karşılanacağını belirtti.

Ancak, teslim edilen eser kusurluysa, tüketiciden iade kargo fiyatı alınamayacak.

Yapılan bu değişiklikler, 1 Ekim’den itibaren uygulanmaya başlanacak.

ELEKTRONİK ESERDE PAKET AÇILMASA BİLE İADE YOK

Sozcu.com.tr’ye konuşan Ağaoğlu, kelam mevzusu değişikliklerin münakaşaya açılmadan Resmi Gazete’de yayımlanmasına tepki gösterdi.

“Düzenlemede belirleme ettiğimiz iki negatif var” diyen Ağaoğlu, “İlki, elektronik eserlerde paketi açmasanız bile cayma hakkının kaldırılmış olması. Yani tüketici gelen paketin hafifliğinden şüphelenip, ‘acaba dolandırılıyor muyum’ diye şüphelense ve paketi açmadan geri vermek istese bile edemeyecek” dedi.

Ağaoğlu, “Kargocu ‘ben paketi sağlam teslim ettim’ derken, satışı yapan mağaza da ‘ben de kargoya sağlam verdim’ diyecek. Tüketici kendi kendi mi aldatmış olacak” diye konuştu.

Tespit ettikleri ikinci olumsuzluğun da eserin iadesi halinde artık iade kargo fiyatını vatandaşın kendisinin karşılaması bulunduğunu söyleyen Ağaoğlu, şu şekilde devam etti:

“Mevcut düzenlemede satıcılar tüketiciden bu türlü bir fiyat istek edemezdi. Yapılan değişim ile satıcı ‘iade halinde kargo bedeli tüketiciye aittir’ biçiminde şerh düşebilecek. Tüm satıcılar bundan faydalanır ve bu fiyatı istek eder.

Biz isterdik ki bu düzenleme münakaşaya açılsın, biz de hem satıcı hem tüketici yanındaki mağduriyetleri laf edelim.”

ÜRÜN AYIPLIYSA, İADE KARGO FİYATI ÖDENMEYECEK

Söz mevzusu yönetmelikte, iade kargo fiyatını vatandaşın ödeyecek olması hakkında laf şu halde:

“Tüketici, ön bilgilendirmede kararlaştırılması ve satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde fiyatına yer verilmesi halinde teslim harcamalarını geçmemek suretiyle iade harcamasını karşılamakla yükümlüdür. Lakin, tüketiciye teslim edilen malın Kanunun 8 inci unsuru kapsamında ayıplı olması halinde tüketici iadeye ait masraflardan görevli tutulamaz.”

‘TÜKETİCİ ALEYHİNE, İPTAL EDİLMELİ’

Tüketici Hakları Derneği Genel Lideri Turhan Çakar, web suretiyle aralıklı alışverişlerde eser ayıplı değilse iade kargo fiyatını vatandaşın ödeyecek bulunmasına tepki gösterdi ve “Bu, tüketici aleyhinedir. Bu kararın iptal edilmesi gerekir” diye konuştu.

Bir yanıt yazın

beylikdüzü escort