YSK’den cumhurbaşkanı adaylarının alacağı yardımlara ilişkin genelge

Yüksek Seçim Kurulunca (YSK), 14 Mayıs’ta yapılacak Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi’nde cumhurbaşkanı talibi olacak kişilerin alacağı yardım ve bağışlar ile mal bildirimine dair usul ve esaslar belirlendi.

Buna göre, 6271 sayılı Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu’nun 14. maddesi uyarınca adaylar, yabancı devletlerden, internasyonal kuruluşlardan, tüzel kişilerden ve Türk uyrukluğunda olmayan reel kişilerden bağış ve yardım alamayacak.

Adaylar, YSK tarafınca belirlenecek adaylık başvurusu süresi içerisinde mal bildiriminde bulunmak zorunda olacak. Seçilen adayın mal bildirimi, seçim sonuçlarının kesinleşmesini müteakip Resmi Gazete’de yayımlanacak.

Her bir kişinin adaylara yapabileceği nakdi yardım miktarı, her bir tur için en yüksek devlet memuruna mali haklar kapsamında fiilen yapılmakta olan birçok ödemelerin bir aylık brüt tutarını geçemeyecek. Alınan bağış ve yardımlar, kalıtım ve intikal vergisinden muaf olacak. Adaylar ödünç niteliğinde para kabul edemeyecek.

Yardımlar “seçim hesabı”na yatacak

Seçimlerde şeffaflığın sağlanması amacıyla YSK tarafınca belirlenecek tutarın üstündeki nakdi yardımlar, adayların “seçim hesabı” olarak kendileri adına açtıracakları bir banka hesabına yatırılacak. YSK tarafınca belirlenecek tutarın altında kalan nakdi yardımlar ise alıntı karşılığında alınacak ve seçim hesabına yatırılacak. Alınan bağış ve yardımlar yalnızca seçim masraflarında kullanılacak ve öteki bir gaye için tahsis edilemeyecek.

Yardımlar YSK tarafınca tasdik edilen listelere kaydedilecek

Adaylığın kesinleşmesinden seçim sonuçlarının kesinleşmesine kadar geçen dönemde bağış ve yardımlar ile meydana getirilen masraflar YSK tarafınca tasdik edilen listelere kaydedilecek.

Aday, YSK’ye daha önceden bildirmek şartıyla seçim hesapları ile gelir ve masraflara dair malumat ve belgelerin kayda geçirilmesi ve ibrazına dair hususlarda 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’na göre yetki almış meslek mensuplarından ya da avukatlardan birini ya da birkaçını yetkili kılabilecek. Bu durumda, yetkilendirilen meslek mensubu, belirtilen hususların yerine getirilmemesi ya da noksan yerine getirilmesinde alakalı mevzuat hükümlerine göre görevli tutulacak.

Mal bildirimi

Aday tarafınca verilecek mal bildiriminin usul ve esasları, adaylar tarafınca kullanılacak listelerin şekil, içerik ve tasdiki, makbuzların biçim ve içeriği, bastırılması, bağış ve yardımların alınması, kayda geçirilmesi, harcanması, harcanmayan ya da bağış sınırını aşan kısmın Hazineye intikali ile bu maddenin uygulanmasına dair öteki usul ve esaslar YSK tarafınca belirlenecek.

3628 sayılı Kanunun 5. maddesi uyarınca, bu Kanun kapsadığı görevlilerin kendilerine, eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına ait bulunan taşınmaz malları ile görevliye meydana getirilen aylık net ödemenin, ödeme yapılmayan görevlilerin ise birinci aşama devlet memurlarına meydana getirilen aylık net ödemenin beş katından fazla değerindeki her biri için ayrı olmak üzere, para, pay senetleri ve tahviller ile altın, mücevher ve öteki göç eder malları, hakları, alacakları ve gelirleriyle bunların kaynakları, borçları ve nedenlerinin mal bildiriminin konusunu teşkil edecek.

Son tarih 23 Mart

Konuya dair yayımlanan genelgede, 14 Mayıs Pazar günü beraber yapılacak olan Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde, cumhurbaşkanı adaylarının yardım, bağış, mal bildirimine dair usul ve esaslara dair düzenlemeler yapıldı.

Buna göre, siyasal partilerce gösterilecek cumhurbaşkanı adayları 23 Mart’a kadar, seçmenler tarafınca gösterilecek cumhurbaşkanı adayları da 20 Mart’a kadar mal bildiriminde bulunmak zorunda olacak.

Adayların, kendilerine, eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına ait bulunan taşınmazları ile kendilerine aylık ödenenler, net aylık ücretinin 5 katından, aylık ödenmeyenler ise Genel İdare Hizmetleri Sınıfında birinci derecenin birinci kademesindeki şube müdürüne ödenen net aylığın (19 bin 340 TL) 5 katından (96 bin 703 TL) fazla değerindeki her biri için ayrı olmak üzere, para, pay senetleri ve tahviller ile altın, mücevher ve öteki göç eder malları, hakları, alacakları ve gelirleriyle, borçları ve nedenleri mal bildiriminin konusunu teşkil edecek.

Genelge ekinde bulunan “Mal Bildirimi Formu” tek nüsha olarak doldurulup ve tarih belirtilmek üzere imzalanarak adaylık başvurusu süresi içerisinde kapalı zarfta YSK’ye verilecek.

Seçilen adayın mal bildirimi, seçim sonuçlarının kesinleşmesini müteakip Resmi Gazete’de yayımlanacak.

Sadece nakdi yardım alabilecek, ayni yardım kabul edemeyecek

Adaylar yalnızca nakdi yardım alabilecek, ayni yardım kabul edemeyecek. Adaylar 7 bin liraya kadar olan, 7 bin TL dahil, nakdi yardımları alıntı karşılığında ve aynı gün seçim hesabına yatırmak üzere alabilecek. Bu miktarın üstündeki nakdi yardımlar ise adayların “Seçim Hesabı” olarak açtırdıkları ve YSK’ye bildirdikleri bir banka hesabına, bağış yapan tarafınca yatırılacak.

Yardım ve bağışlar ile masraflar için düzenlenen belgeler, siyah ya da mavi tükenmez kalem kullanılarak doldurulacak. Ayrıca bilgisayar ortamında kayıtlar tutulabilecek ve tutulan kayıtlar YSK Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı tarafınca onaylanmış devingen yapraklı A4 kağıtlarına yazdırılabilecek.

Silinti ve kazıntı yapılmadan, makale ve rakamlar okunaklı bir halde düzenlenecek.

Hatalı belge düzenlenmesi halinde aslına iliştirilip üstüne “İPTAL” yazılarak iptal edildikten sonra sıradaki belge düzenlenecek.

Yapılacak harcamaların 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen tevsik edici belgeler karşılığında yapılması esas olacak. Bununla birlikte, vergi mükellefi olmayanlara meydana getirilen ödemeler ile karşılığında tevsik edici belge katılması olası olmayan durumlarda, her bir masraf miktarı 7 bin lirayı aşmamak üzere talimatname ekinde belirtilen şekle makul olarak düzenlenecek masraf makbuzu karşılığında masraf yapılabilecek.

Adayların rastgele bir matbaada bastıracakları bağış ve masraf makbuzlarının cilt, seri ve sıra numaraları ile öteki baskı işlerinde eksiklik bulunup bulunmadığı YSK Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı tarafınca denetim edilecek. Kontrolde hatalı olduğu görülen makbuzların yenisi bastırılacak ve netice bir rapora bağlanacak. Hatalı olanların yerine tekrardan bastırılanlar tekrardan denetim edildikten sonra makbuzların tamamı YSK Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığınca tasdik edilerek adaya ya da görevlendirdiği şahsa zimmetle teslim edilecek.

Tüm belgeler YSK tarafınca incelenecek

Seçim hesapları ile bağış, yardım ve masraflara dair bütün malumat ve belgeler ile kullanılmayan alıntı ve listeler, seçim sonuçlarının kesinleşmesini izleyen 10 gün içerisinde YSK’ya mazbata karşılığında teslim edilecek. YSK bir ay içinde, adaylara ait seçim hesaplarını, bağışları ve masrafları inceleyerek var ise usulsüzlükleri ve öngörülen limitlerin aşılıp aşılmadığını belirleme edecek. Bu aşamada belirleme edilen eksikliklerin giderilmesi amacıyla YSK tarafınca adaylara 30 gün süre verilecek.

Alınan bağış ve yardımlardan belirtilen limiti (55 bin 598 TL) aşan miktar ile harcanmayan kısım Hazineye intikal ettirilecek. Kurul bu rolü yerine getirirken Sayıştay Başkanlığı ve lüzumlu görülen öteki alakalı amme kurumlarından yardım alabilecek.

YSK tarafınca meydana getirilen araştırma neticeleri net olup incelemenin tamamlanmasını müteakip bir ay içerisinde duyuru edilecek.

Bir yanıt yazın

beylikdüzü escort